Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 

Geen cookies te weergeven

 
 

Geen cookies te weergeven

Spring naar content
Naar alle interventies

De Gezonde Basisschool van de Toekomst

Doelgroep

Alle basisschoolleerlingen (groep 1 t/m 8). Daarnaast richt de GBT zich op de intermediaire doelgroepen: pedagogisch medewerkers (PMs) en onderwijsassistenten, buurtsport- en cultuurcoaches, (vak)leerkrachten en ouders/verzorgers van leerlingen op een Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT).

Doel

Een bijdrage leveren aan een betere fysieke, emotionele en intellectuele groei van kinderen. Hier wordt aan gewerkt door een gestructureerd, en in de schooldag geïntegreerd, dagritme aan te bieden met voldoende onderwijstijd, en extra tijd voor sport, bewegen, spel, cultuur en aandacht voor gezonde voeding.

Aanpak in het kort

De GBT is een aanpak waarbij de schoolcontext wordt aangepast om een gezonde leefstijl te bevorderen. Kernelementen zijn het aanbieden van een gezond tussendoortje tijdens de ochtendpauze, en een gezonde schoollunch volgens de normen van het Voedingscentrum, gezondheidseducatie, bewegend leren gedurende de schooldag, en professioneel begeleide beweeg- en cultuuractiviteiten tijdens de tussenschoolse opvang.

De website www.degezondebasisschoolvandetoekomst.nl bevat veel materialen.

De GBT kan ingezet worden op alle basisscholen. De aanpak sluit aan bij bestaande gezondheid bevorderende programma’s op school. Scholen maken een eigen plan om de GBT aanpak te implementeren. Dit omdat de feitelijke situatie van elke school anders is, zoals waar de school is gevestigd, of er een keuken is, en de grootte van de lokalen. Er worden geen vereisten gesteld aan de locatie: er is geen keuken nodig, en ook bij het ontbreken van voldoende buitenruimte worden oplossingen gezocht, zoals een alternatieve locatie in de buurt. Ook de aanpassing van het lesrooster aan het bioritme van het kind, en de communicatie met ouders en externe partners worden opgenomen in het plan.

Meer informatie

Interventie-eigenaar

Contactpersoon

Erkenning

  • Niveau: Eerste aanwijzingen voor effectiviteit
  • Datum erkenning: 29 september 2022
  • Erkend door: Commissie 2. Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Dit is een erkende interventie