De Gezonde Basisschool van de Toekomst
Doelgroep
Alle basisschoolleerlingen (groep 1 t/m 8). Daarnaast richt de GBT zich op de intermediaire doelgroepen: pedagogisch medewerkers (PMs) en onderwijsassistenten, buurtsport- en cultuurcoaches, (vak)leerkrachten en ouders/verzorgers van leerlingen op een Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT).
Doel
Een bijdrage leveren aan een betere fysieke, emotionele en intellectuele groei van kinderen. Hier wordt aan gewerkt door een gestructureerd, en in de schooldag geïntegreerd, dagritme aan te bieden met voldoende onderwijstijd, en extra tijd voor sport, bewegen, spel, cultuur en aandacht voor gezonde voeding.
Aanpak in het kort
De GBT is een aanpak waarbij de schoolcontext wordt aangepast om een gezonde leefstijl te bevorderen. Kernelementen zijn het aanbieden van een gezond tussendoortje tijdens de ochtendpauze, en een gezonde schoollunch volgens de normen van het Voedingscentrum, gezondheidseducatie, bewegend leren gedurende de schooldag, en professioneel begeleide beweeg- en cultuuractiviteiten tijdens de tussenschoolse opvang.
Materialen
De website www.degezondebasisschoolvandetoekomst.nl bevat veel materialen.
Organisatie en locatie
De GBT kan ingezet worden op alle basisscholen. De aanpak sluit aan bij bestaande gezondheid bevorderende programma’s op school. Scholen maken een eigen plan om de GBT aanpak te implementeren. Dit omdat de feitelijke situatie van elke school anders is, zoals waar de school is gevestigd, of er een keuken is, en de grootte van de lokalen. Er worden geen vereisten gesteld aan de locatie: er is geen keuken nodig, en ook bij het ontbreken van voldoende buitenruimte worden oplossingen gezocht, zoals een alternatieve locatie in de buurt. Ook de aanpassing van het lesrooster aan het bioritme van het kind, en de communicatie met ouders en externe partners worden opgenomen in het plan.
Meer informatie
- 9ea29f05-0f33-4db2-9f68-6aa26de02892.pdf
Over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.