Move a head 1+1=3
Move a-Head 1+1=3 is een preventief sociaal-emotionele methode bedoeld voor kinderen op de basisschool van 4 tot en met 12 jaar. Het doel is het stimuleren van sociaal vaardig gedrag, sociale acceptatie, vergroten van vermogen tot samenwerken, versterken van het zelfbeeld en zelfvertrouwen en bij te dragen aan het voorkomen van sociale problemen en gedragsproblemen.
De methode wordt schoolbreed ingezet in het (basis)onderwijs met volledig geïntegreerde klas- en bewegingslessen, opleiding en begeleiding van leerkrachten en begeleidend personeel en interactieve informatiedeling met ouders.
Als ondersteuning voor de leerkrachten en versterking van de effectiviteit zijn teambijeenkomsten, klaslessen en bewegingslessen gegeven door Move a-Head docenten onderdeel van het programma. In de door Move a-Head gegeven bewegingslessen wordt het judo als middel gebruikt.
Doelgroep
Move a-Head 1+1=3 richt zich op leerlingen van 4 tot en met 12 jaar in het regulier en speciaal basisonderwijs (groep 1 t/m 8).
Doel
Het bevorderen van sociaal-emotioneel competent gedrag door het inzetten van volledig geïntegreerde klas- en bewegingslessen, om zo het sociaal emotioneel welbevinden van de leerlingen te vergroten en bij te dragen aan sociale acceptatie en een positief leer- en leefklimaat op school.
Aanpak in het kort
In het eerste deel van het schooljaar (20 lessen, waaronder klas-, judolessen en gymlessen) staat steeds één aspect van sociaal-emotioneel competent gedrag centraal: (1) Hoe stel ik mijzelf op t.o.v. een ander, (2) Conflicthantering, (3) Samenwerken en (4) Zelfbeeld. Het tweede jaardeel is gericht op automatisering (minimaal 16 herhalings- en verdiepingslessen).
Materialen
Een school krijgt handleidingen voor leerkrachten en coördinatoren, posters, werkmappen, lesbrieven, kijkwijzers en nieuwsbrieven. Digitaal zijn er achtergrondinformatie, (ondersteunend) lesmateriaal, lessuggesties en verdiepende artikelen beschikbaar. Evenals nieuwsbrieven voor de ouders/ verzorgers.
De Move a-Head docenten nemen de materialen mee die nodig zijn voor teambijeenkomsten en judolessen die zij verzorgen, zoals judopakken, judomatten en lesmaterialen.
Organisatie en locatie
De methode is bedoeld als basisvoorziening voor alle betreffende kinderen in het primair en speciaal basisonderwijs.
Meer informatie
- Beschrijving Move a head
over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.