Spring naar content
Naar alle interventies

PLAYgrounds

Het doel van de interventie is om kinderen tijdens buitenspeelpauze(s) op school minimaal 15 minuten matig intensief actief te bewegen. PLAYgrounds geeft handvatten om het buitenspelen beter te organiseren, zodat er voor alle kinderen een plek is om te bewegen. Tijdens de buitenspeelpauze komt 60% van de kinderen niet tot bewegen door gebrek aan bewegingsruimte, te weinig uitdaging en een sociale hiërarchie: de meest vaardige speler bepaalt het spel. Daardoor kunnen kinderen die minder vaardig zijn vaak beperkt meespelen. Terwijl deze kinderen juist regelmatig moeten bewegen om vaardiger te worden, succeservaringen op te doen en daarmee plezier te beleven aan bewegen.

Het PLAYgrounds raamwerk zorgt voor een pedagogisch veilige omgeving, waarin kinderen keuzes kunnen maken binnen een structuur, uitgedaagd worden om op hun eigen niveau te bewegen en in een cooperatieve omgeving kunnen buitenspelen. Na een fijne en actieve pauze kunnen kinderen weer met nieuwe energie aan de les beginnen.

Doelgroep

De doelgroep is kinderen van de basisschool van groep 3 t/m 8, dus in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. De effectiviteit van de interventie is bepaald tijdens de ochtendpauze (10 uur), maar de interventie is inzetbaar tijdens elke buitenspeelpauze op school en in een BSO-setting.

Doel

Het doel van de interventie is om kinderen dagelijks minimaal 15 minuten matig intensief actief te laten bewegen op het schoolplein tijdens buitenspeelpauzes.

Aanpak in het kort

Het schoolplein wordt fysiek aangepast, zodat er een duidelijke structuur is met veel differentiatiemogelijkheden. Daarnaast wordt actief gebruik van het schoolplein gestimuleerd door a) roostering, b) spelmateriaal passend bij de leeftijd en motorische ontwikkelingsfase, c) een actieve rol van de begeleider / leerkracht en d) ondersteunende gymlessen.

Er is een handleiding beschikbaar (inclusief analyse huidig gebruik plein en checklist voorbereiding) om een plan van aanpak te maken. De school kan daarnaast gebruik maken van een begeleidingstraject de scholingsorganisatie PLAYgrounds. Daarnaast kan het schoolplein fysiek worden aangepast en spelmateriaal worden geleverd.

De interventie kan uitgevoerd worden op primair onderwijsscholen door het schoolteam (o.a. leerkrachten en vakleerkrachten) aan de hand van de ondersteunende documenten (zie bijlage 1 t/m 6) van de interventie. Ook wordt de interventie ingezet in de kinderopvang (BSO), door jongerenwerk en pleinwerk (o.a. Krajicek scholarshippers volgen een aantal scholingen van PLAYgrounds).

 

De interventie kan ondersteund worden door Gezonde School adviseurs. Voor deze organisaties is een cursustraject (train-de-trainer) beschikbaar. De cursus wordt verzorgd door de scholingsorganisatie PLAYgrounds en staat uitgewerkt bij opleiding en competenties van de uitvoerders. N.B. Een GS adviseur kan PLAYgrounds ook inschakelen voor workshops.

Meer informatie

Interventie-eigenaar

Contactpersoon

Erkenning

  • Niveau: Goede aanwijzingen voor effectiviteit
  • Datum erkenning: 05 juni 2024
Dit is een erkende interventie