Spring naar content
Terug naar de kennisbank

24 uur (2002)

hoe Nederland de vrije tijd ontdekt

Auteur(s): Rudie Kagie

Nieuwe ideeën over arbeid en de onstuitbare opmars van de 24-uurseconomie veranderen het welzijn ingrijpender dan de burger zich tot voor kort realiseerde. In hoog tempo ontwikkelt vrije tijd zich tot een zelfstandige economie die de groei in de industriële sector overtreft. Naar Amerikaans voorbeeld verovert vrije tijd ook in Nederland als profijtelijk ‘product’ talloze markten: in winkelcentra, reisbureaus, horeca, theaters, op sportvelden, in bossen, de stad, overal. Deze publicatie is het eerste journalistieke boek dat een beeld schetst van de metamorfose die een klein land binnen enkele jaren onderging en die zorgde voor een samenleving waarin het échte leven na werktijd begint. Van de ontheiliging van de zondag tot de ‘verpretparkisering’ van het openbare leven: in het tijdperk van onthaasting staat het volk in de rij om zich nóg sneller en efficiënter te (laten) ontspannen.

Literatuurverwijzing: Kagie, R. (2002). 24 uur: hoe Nederland de vrije tijd ontdekt. Amsterdam: Mets & Schilt.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut RECR-0096 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving