Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Atleet versus acteur, wie is de beste salesman? (2013)

een experiment om het verschil in koopintentie tussen sport endorser en acteur endorser te meten

Auteur(s): Niki de Witte

Celebrity endorsement is een bekend fenomeen in de wereld van marketing. Om op te vallen in de reclame clutter maken adverteerders gebruik van celebrity endorsement. In dit onderzoek wordt een onderscheid gemaakt tussen sport endorsers (die buitengewone prestaties hebben geleverd) en acteur endorsers (die een imago van faam hebben verreikt door hun fictieve personages op de televisie). Beide type endorsers vallen onder celebrity endorsement. Adverteerders willen een zo groot mogelijke omzet draaien. Daarom kan men zich afvragen: wie is de betere salesman? In dit onderzoek is gekeken wat het verschil is in koopintentie bij het zien van een sport endorser en een acteur endorser. Belangrijk is dat de beide type endorsers (sport en acteur) een gepercipieerde fit hebben met het product. Modellen die in dit onderzoek van belang waren, zijn het source attractiveness model, het source credibility model, de match-up hypothese en het meaning transfer model. Het onderzoek leverde echter geen significant resultaat. De kans dat een verschil in koopintentie zal optreden tussen het zien van een acteur endorser of een sport endorser is onwaarschijnlijk. Daarnaast is gekeken door middel van twee hypotheses of de sekse van de consument zorgde voor een verschil in de koopintentie. Dit was tevens niet het geval. Beide hypotheses zijn verworpen.

Literatuurverwijzing: Witte, N. de (2013). Atleet versus acteur, wie is de beste salesman?: een experiment om het verschil in koopintentie tussen sport endorser en acteur endorser te meten. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving