Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs (2011)

Kinderen in het basisonderwijs krijgen lessen bewegingsonderwijs. Het in 2011 volledig geactualiseerde ‘Basisdocument bewegingsonderwijs’ geeft (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs vele didactische handreikingen om betekenisvol invulling te geven aan lessen bewegingsonderwijs. In het ‘Basisdocument bewegingsonderwijs’ worden twaalf leerlijnen uitgewerkt. Deze leerlijnen zijn geordend rond overeenkomstige bewegingsproblemen. Tevens worden tussendoelen voor de verschillende leeftijdsgroepen beschreven, waarmee de longitudinale lijn van vier tot en met twaalf jaar zichtbaar wordt. Daarnaast worden reguleringsdoelen geformuleerd, bijvoorbeeld over hulpverlenen en het maken van afspraken om gezamenlijk bewegen mogelijk te maken. De achterliggende uitgangspunten worden beschreven in een vakconcept en er wordt ingegaan op het leerplan. De methodischdidactische aspecten van de diverse leerlijnen worden uitvoerig beschreven. Alle 31 bewegingsthema’s die binnen de leerlijnen worden onderscheiden, komen in dit boek aan de orde. Er zijn beschrijvingen opgenomen over de bewegingsactiviteiten, zoals arrangement, regels en afspraken met de kinderen. Daarnaast komen organisatorische aspecten aan bod, maar ook hoe de activiteit bij de kinderen wordt geïntroduceerd en hoe het hulpverlenen verloopt. Er wordt bovendien aandacht besteed aan het geven van leerhulp. Dit is gekoppeld aan de verschillende niveaus van de tussendoelen. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de leerhulp op maat wordt geboden. Er wordt beschreven hoe leerhulp kan worden gegeven aan de matige bewegers en hoe de leerkracht de beter bewegende kinderen verder kan helpen. Het reguleren van de activiteit door de kinderen vormt een vast, terugkerend onderwerp. Basisinventarislijsten voor speellokaal en gymzaal completeren het geheel. 

Literatuurverwijzing: Mooij, C., Berkel, M. van, Consten, A., Danes, H., Geleijnse, J., Greft, M. van der, ... Tjalsma, W. (2011). Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Zeist: Jan Luiting Fonds.

Omschrijving