Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Battle of the sexes (2013)

effect van het geslacht van sport celebrity endorsers op productattitude

Auteur(s): L. Šarenac

Met dit onderzoek is onderzocht in hoeverre er een effect van het geslacht van sport celebrity endorsers op productattitude is. Daarnaast is er rekening gehouden met het geslacht van de proefpersoon als mogelijke moderator van dit effect en de attitude tegenover de sport celebrity endorser als mediërende variabele. Door middel van het uitvoeren van een online experiment in de vorm van een survey zijn 162 proefpersonen blootgesteld aan een productadvertentie voor Nike tenniskleding met daarop of de vrouwelijke sport celebrity endorser Maria Sharapova of de mannelijke sport celebrity endorser Roger Federer. Uit het onderzoek is naar voren gekomen het geslacht van de sport celebrity endorser wel een effect op de attitude tegenover de aantrekkelijkheid van de sport celebrity endorser heeft, maar niet op de productattitude. Ook is gebleken dat proefpersonen geen hogere score op productattitude hadden na blootstelling aan de endorser van het andere geslacht dan zijzelf. Afsluitend kwam naar voren dat de attitude tegenover de aantrekkelijkheid van de sport celebrity endorser geen mediator in het effect van het geslacht van sport celebrity endorsers op productattitude is. Wel zorgde een positieve attitude tegenover de aantrekkelijkheid van de sport celebrity voor een hogere productattitude.

Literatuurverwijzing: Šarenac, L. (2013). Battle of the sexes: effect van het geslacht van sport celebrity endorsers op productattitude. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving