Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Beleven en doen (2000)

consumenten en recreatie in de groene ruimte

Een verkennend onderzoek naar trends en motieven in de vraag naar recreatie in de groene ruimte. Op basis van interviews onder aanbieders, beheerders en intermediairs wordt ingegaan op de vraag naar recreatie in de groene ruimte, de motieven waarom consumenten voor een product of dienst kiezen en de wijze waarop het aanbod hierop inspeelt. Bij de vraag naar recreatie groeit de behoefte aan activiteiten die participatie in de natuur en cultuur beogen en rust en stilte bieden, educatie en informatie over cultuurhistorie leveren, en de mogelijkheid bieden om deze activiteiten samen met bekenden of gelijk denkenden te doen. Deze activiteiten weerspiegelen de trends die in de literatuur zijn gevonden. Aanbieders willen zich voor de toekomst meer op de ‘unieke consument’ richten, omdat deze naar verwachting de meeste toegevoegde waarde oplevert. Deze stap zal van ondernemers nog veel energie vergen, omdat er qua promotie nog vooral in termen van eigen folders en producten wordt gedacht, terwijl de meerwaarde voor de consument juist ligt in het combineren van deze zaken.

Literatuurverwijzing: Overbeek, M.M.M., Borgstein, M.H., & Hofsink, H.C. (2000). Beleven en doen: consumenten en recreatie in de groene ruimte. Den Haag: LEI.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut RECR-TB-0010 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving