Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Beweegidentiteit, wat kun je ermee? (2023)

het perspectief van vierder jaars Calo-studenten op de ontwikkeling van de BI van leerlingen

Auteur(s): Jacob Nienhuis

Ideaal gesproken hebben alle leerlingen in de gymles de gelegenheid hun klik met bewegen en sporten te ontdekken en te ontwikkelen. Vaak gebeurt dit ‘onder de radar’, gewoon tijdens het doen en tijdens korte terloopse gesprekjes tussen leraar en leerling of tussen leerlingen onderling. Misschien omdat er iets is gebeurd (positief of negatief) dat aanleiding geeft tot een gesprek, maar niet planmatig en structureel. Meer en meer raken we ervan doordrongen dat het veel krachtiger is om deze zoektocht naar die klik zichtbaarder en tastbaarder te maken. We zijn dus op zoek naar voorbeelden die ons een beter zicht geven op de beweegidentiteit (BI) van leerlingen, hoe die zich ontwikkelt en hoe we daaraan kunnen bijdragen. In dit artikel gaan we in op het perspectief van Calo-studenten. Hoe kunnen en willen zij hun toekomstige leerlingen in gelegenheid stellen hun klik met bewegen te ontdekken en ontwikkelen?

beweegidentiteit, identiteitsontwikkeling, interactie, beweegcontexten

Literatuurverwijzing: Nienhuis, J. (2023, november). Beweegidentiteit, wat kun je ermee?: het perspectief van vierder jaars Calo-studenten op de ontwikkeling van de BI van leerlingen. LO Magazine 111 (pp. 36 - 39)

Omschrijving

  • Jaar:
    2023
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine