Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegen = beter leren (2011)

de effecten van beweging op leerprestaties van kinderen

Wetenschappers en praktijkdeskundigen hebben onderzoek gedaan naar de lang- en kortdurende effecten van bewegen op de leerprestaties van kinderen. In dit pamflet worden de conclusies van dit onderzoek beschreven:

  1. Matig intensief bewegen verbetert de leerprestatie van kinderen.
  2. Kinderen die regelmatig bewegen winnen aan zelfvertrouwen en zijn fitter.
  3. Sport en spel zijn goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
  4. Schoolresultaten verbeteren bij goede afwisseling van beweeg- en leertijd.

Daarnaast doen de samenstellers aanbevelingen voor beleidsmakers.

Literatuurverwijzing: Vervoorn, C., Singh, A.S., & Visscher, C. (2011). Bewegen = beter leren: de effecten van beweging op leerprestaties van kinderen. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut JEUG-TB-0004 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving