Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Continu onderzoek burgerperspectieven (2012)

kwartaalbericht 2012-4

Dit is het twintigste kwartaalbericht van het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (cob) en betreft enquête- en focusgroeponderzoek in het vierde kwartaal van 2012. Ook dit kwartaal brengen we de publieke opinie in kaart met combinaties van kwantitatief materiaal (antwoorden op gesloten enquêtevragen) en kwalitatief materiaal (gesprekken in focusgroepen en reacties op open enquêtevragen). In hoofdstuk 1 beschrijven we de ontwikkelingen in de publieke opinie. De volgende hoofdstukken behandelen telkens twee onderwerpen. Hoofdstuk 2 over de Nederlandse samenleving gaat enerzijds in op saamhorigheid en vrijwilligerswerk en anderzijds op het zien van tegenstellingen tussen sociale groepen. Hoofdstuk 3 over het buitenland behandelt hoe solidariteit en eigenbelang een rol spelen in het denken over de opstelling van Nederland in de Europese Unie en in de wijdere wereld. Hoofdstuk 4 gaat over twee negatieve houdingen tegenover de politiek: de opvatting dat de politiek te ingewikkeld is en het voornemen om niet te gaan stemmen bij Kamerverkiezingen. Voorheen bracht ieder kwartaalbericht naast de trends ook een speciaal thema. In de toekomst doen we dat anders. De afleveringen in het eerste en derde kwartaal beschrijven alleen de trends in de publieke opinie. Die in het tweede en vierde kwartaal behandelen daarnaast ook een thema. Dat betekent dat we alleen in de even kwartalen focusgroepen houden. Om deze verandering te markeren wordt in de Verantwoording dit keer uitgebreider ingegaan op de focusgroepen.

Literatuurverwijzing: Ridder, J. den, Dekker, P., & Ditmars, M. van (2012). Continu onderzoek burgerperspectieven: kwartaalbericht 2012-4. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut SOCI-TB-0003 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving