Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Culture lovers & leavers (2005)

trends in interest in the arts and cultural heritage in the Netherlands

Wie wijden zich in Nederland aan cultureel erfgoed en podiumkunsten, en wie mijden deze cultuurvormen liever? Zijn de groepen cultuurminnaars en cultuurmijders sinds eind jaren zeventig van omvang en samenstelling veranderd? Die vragen staan in deze bondige en beschrijvende studie centraal. Niet alleen het bezoek aan culturele instellingen als musea en concertzalen komt aan de orde, maar ook de cultuurconsumptie via de media en de actieve cultuurdeelname in de vorm van amateurkunstbeoefening. Ontwikkelingen in de cultuurdeelname worden gepresenteerd tegen de achtergrond van continuïteit en verandering in het cultuuraanbod.
Meer vrouwen dan mannen hebben een culturele belangstelling, en meer hoger dan lager opgeleiden. De mate van culturele belangstelling onder hoger opgeleiden nam af, maar dankzij het stijgend opleidingsniveau vertaalde zich dit (nog?) niet in een geringere culturele belangstelling. Onder mensen van middelbare leeftijd groeide vooral de belangstelling voor de populaire cultuur.
Tot besluit van dit rapport worden eerder gepresenteerde scenario’s over de positie van cultuur temidden van een steeds scherpere competitie om de vrije tijd tegen het licht gehouden.

Literatuurverwijzing: Huysmans, F., Broek, A. van den, & Haan, J. de (2005). Culture lovers & leavers: trends in interest in the arts and cultural heritage in the Netherlands. Den Haag: Social and Cultural Planning Office & Ministry of Education, Culture ans Science.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut RECR-0065 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    2005
  • Plaats:
    Den Haag
  • Uitgever(s):
    Social and Cultural Planning Office & Ministry of Education, Culture ans Science
  • Collatie:
    119 p. tab. Met lit. opg. ISBN: 9037702171
  • Mediumsoort:
    Boek
  • Trefwoord(en):