Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De kracht van het arrangement (3) (2024)

(motorisch leren) verschillende benaderingen: een blik op CLA en TGFU

Enige tijd geleden schreven we twee artikelen over ‘De kracht van het arrangement’ (De Groot & Verhagen, 2018, 2019). We concludeerden dat het ontwerpen en realiseren van beweegactiviteiten die betekenisvol en uitdagend zijn, geen gemakkelijke opgave is. In het eerste artikel stelden we de vraag of de gereedschappen die de huidige beweegprofessional van de verschillende vormen van motorisch leren in zijn toolbox heeft, hem voldoende handvatten bieden. Het tweede artikel zoomde in op gehanteerde vormen en strategieën in relatie tot de motivatie. Als beweegprofessionals arrangeren we de beweegomgeving en daarmee de arrangementen op een manier, zodat het beter leren bewegen effectiever en met meer plezier gaat verlopen. In dit derde deel gaan we in op het motorisch leerkader dat het fundament vormt voor de verschillende vormen en strategieën van motorisch leren die bijdragen aan de tools van de beweegprofessional; de Constraints-Led Approach (CLA), een model over het tot stand komen van bewegingscontrole.

Constraints-Led Approach (CLA), Teaching Games for Understanding (TGfU)

Literatuurverwijzing: Groot, T. de, & Verhagen, J. (2024, maart). De kracht van het arrangement (3): (motorisch leren) verschillende benaderingen: een blik op CLA en TGFU. LO Magazine 112 (pp. B55 - B57)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine