Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De samenleving over de kwaliteit van bewegen & sport op school (2010)

een spiegel voor de vakwereld

Auteur(s): Hilde Bax

De studie levert informatie van de landelijke overheid, maatschappelijke organisaties en inwoners van Nederland over de denkbeelden en wensen met betrekking tot bewegen en sport op school. Zowel documentenanalyse als onderzoek met behulp van vragenlijsten leverde opinies over belangrijke doelstellingen, het onderwijsaanbod en de deskundigheid van de leraar. Uit de resultaten blijkt dat de groepen die de samenleving vertegenwoordigen veel belang hechten aan de bijdrage die het leergebied kan leveren aan brede maatschappijrelevante doelen, zoals het stimuleren van een gezonde levensstijl, verleggen van persoonlijke grenzen, samenwerken en omgaan met waarden en normen. Binnen de vakwereld is de gangbare visie dat bewegen en sport een leergebied is net als andere vakken op school. De nadruk ligt op het verwerven van een meervoudige deelnamebekwaamheid door leerlingen in sport en bewegingssituaties. Wat kan de vakwereld doen met de denkbeelden en verwachtingen uit de samenleving, zonder voorbij te gaan aan de eigenheid van het leergebied? Een uitweg kan gevonden worden door het vinden van een hedendaagse doel-middelrationaliteit. Hiervoor is geen trendbreuk nodig. Wel zal er expliciet gezocht moeten worden naar mogelijkheden om vakoverstijgende doelen en algemene maatschappelijke waarden te integreren in de lessen sport en bewegen.

Literatuurverwijzing: Bax, H. (2010). De samenleving over de kwaliteit van bewegen & sport op school: een spiegel voor de vakwereld. Zeist: Jan Luiting Fonds.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
KVLO LOLEGI-018 Beschikbaar
Mulier instituut ONDE-0046 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving