Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Een blik op de effectiviteit van sportende celebrity endorsers versus sportende non-celebrity endorsers (2014)

Auteur(s): Sebas Krieger

Er wordt door bedrijven steeds meer geld uitgegeven aan celebrity endorsement. Er wordt vooral veel gebruikgemaakt van sportende celebrities in de reclames van bedrijven. Doordat er veel geld wordt uitgegeven aan celebrity endorsment, willen bedrijven weten of dit een goede investering is geweest en of dit geld daadwerkelijk terugverdiend kan worden. Dit onderzoek kijkt naar het effect van sportende celebrity endorsers versus sportende non-celebrity endorsers en het geslacht van de endorser op de merkattitude en de koopintentie. Er werd bij dit onderzoek verwacht dat het beoefenen van een sport een modererende factor zou zijn tussen de endorser en de merkattitude en koopintentie. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het gebruiken van een celebrity endorser niet een significant positiever effect heeft dan een non-celebrity endorser op de merkattitude en de koopintentie. Er kwam ook naar voren dat het beoefenen van een sport geen modererende factor is voor de koopintentie, maar wel voor de merkattitude. Tenslotte bleek dat het geslacht van de endorser geen significant effect had op de merkattitude en de koopintentie, maar er was wel een marginaal klein significant interactie-effect tussen het geslacht van de endorser en het geslacht van de proefpersoon.

Literatuurverwijzing: Krieger, S. (2014). Een blik op de effectiviteit van sportende celebrity endorsers versus sportende non-celebrity endorsers. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving