Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Een les niet gevallen, is een les niet geleerd! (2021)

Elke dag belanden 500 kinderen met letsel op de eerste hulp (SEH). Dat is één kind per drie minuten. Een val is daarbij één van de belangrijkste oorzaken (zie figuur 1). Van de ernstige letsels bij 0–11-jarigen is de oorzaak in 82% van de gevallen een val. Letsel als gevolg van een val kan voorkomen worden door kinderen valvaardigheden te leren. Kinderen die goed leren vallen leren hoe ze niet op hun hoofd vallen en om hun armen niet onnodig uit te strekken in de valrichting, waardoor de kans op hoofdletsel en polsbreuken afneemt. In dit artikel bespreken we de plek van het leren vallen in het bewegingsonderwijs.

Literatuurverwijzing: Lotens, Y., Gelder, W. van, Mensink, T., Nauta, J., & Janssen, M. (2021, oktober). Een les niet gevallen, is een les niet geleerd!. Lichamelijke Opvoeding 109 (pp. 25 - 28)

Omschrijving

  • Jaar:
    2021
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding
  • Trefwoord(en):