Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Een vak apart? (2012)

doorstroomrelevantie van tien vakken in het vmbo

De offerteaanvraag voor dit onderzoek omschreef het doel als volgt: OCW ontvang graag een rapport met daarin een advies welke additionele keuzevakken relevant zijn voor zowel vervolgonderwijs (mbo en havo) als arbeidsmarkt. Het kernbegrip is doorstroomrelevantie: wat geeft een vak de leerling mee in kennis, vaardigheden, houding of anderszins, dat van pas komt in (specifieke) vervolgopleidingen? De algemene conclusie over doorstroomrelevantie van vakken uit vmbo-t kunnen we als volgt weergeven: zolang je binnen hetzelfde gebouw blijft is er inhoudelijk gezien sprake van doorlopende leerlijnen voor vrijwel alle gevolgde vakken, inclusief de tien vakken die in dit onderzoek centraal staan. Maar zodra een geslaagde vmbo-er een mbo-opleiding begint, lijken alleen basale vaardigheden (taal, rekenen) echt van belang, en is er in ieder geval voor de onderzochte tien vakken weinig doorlopends in de leerlijnen.

Literatuurverwijzing: Berger, J., & Bal, J. (2012). Een vak apart?: doorstroomrelevantie van tien vakken in het vmbo. Zoetermeer: Research voor Beleid.

Omschrijving