Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Figuraties en verklaringen (2002)

stijlgebonden schoolvorming in de Nederlandse sociologie na 1968

Auteur(s): Carla van El

Na de Tweede Wereldoorlog groeide de Nederlandse sociologie in betekenis. De jaren zestig gooiden echter roet in het eten. De sociologen in Nederland werden verdeeld in de mensen die vonden dat ze met de sociologie de bestaande maatschappelijke verhoudingen niet alleen moesten bestuderen, maar ook moesten veranderen, en de mensen die vonden dat men daarvan afstand moest houden. In Amsterdam liet een groep jonge onderzoekers zich inspireren door het werk van de Duitse socioloog Elias. Onder leiding van de jonge hoogleraar Goudsblom vormden deze sociale wetenschappers een werkgroep Figuratiesociologie waar een vorm van historisch-vergelijkende sociologie uitgewerkt werd. In Utrecht en Groningen wisten Wippler en de West-Duitse socioloog Lindenberg jonge onderzoekers aan zich te binden. Zij vormden een werkverband Theoretische Sociologie dat later werd omgedoopt tot de werkgemeenschap Verklarende sociologie. Hier werd een methodologisch-individualistisch programma voor de sociologie voorgestaan. De stijlen van sociologiebeoefening van deze twee scholen lopen behoorlijk uiteen. De auteur van dit proefschrift is nagegaan hoe die tweedeling zich heeft voltrokken en waar die toe heeft geleid.

Literatuurverwijzing: El, C.G. van (2002). Figuraties en verklaringen: stijlgebonden schoolvorming in de Nederlandse sociologie na 1968. Amsterdam: Aksant.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut SOCI-0285 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving