Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Gender, voetbal en de media (2016)

een onderzoek naar de betekenisgeving van mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in voetbal op televisie en social media

Auteur(s): Amanda Schol

De onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat, luidt als volgt: welke betekenissen geven mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in mannen- en vrouwenvoetbal in de Nederlandse traditionele media en social media? Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek. Vier focusgroepen zijn afgenomen met zowel social mediagebruikers als traditionele mediagebruikers. Deze geselecteerde groepen respondenten bestonden uit mannen en vrouwen van 18 tot 25 jaar, die geïnteresseerd zijn in voetbal. Tijdens de focusgroepen kwam naar voren dat deze groepen respondenten uit twee tegenstrijdige discoursen putten wanneer ze betekenis geven aan mannen- en vrouwenvoetbal. Enerzijds putten ze uit een discours dat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en groeit, en anderzijds putten ze uit een oud discours waarin mannenvoetbal nog steeds de norm is. Er is dus sprake van ambivalentie in de betekenisgeving aan mannen- en vrouwenvoetbal.

Literatuurverwijzing: Schol, A. (2016). Gender, voetbal en de media: een onderzoek naar de betekenisgeving van mannelijke en vrouwelijke mediagebruikers aan gender in voetbal op televisie en social media. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

Omschrijving

  • Jaar:
    2016
  • Plaats:
    Rotterdam
  • Uitgever(s):
    Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Collatie:
    69 p. bijl.
  • Mediumsoort:
    Scriptie
  • Trefwoord(en):