Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hardloopspeciaalzaken en hun concurrentie op het internet: wat maakt een hardloopspeciaalzaak speciaal? (2016)

Auteur(s): Paul van der Sluijs

Hardloopspeciaalzaken hebben te maken met concurrentie op het internet. Websites bieden dezelfde hardloopschoenen aan voor een veel lagere prijs. Hardloopspeciaalzaken kunnen niet de laagste prijzen vragen. Ze kunnen wel extra toegevoegde waarde aan hun klanten leveren. Dit is toegevoegde waarde in de vorm van goede service, alternatief aanbod en kleine kortingen. In dit onderzoek is de vraag beantwoord welke aspecten van Nederlandse hardloopspeciaalzaken in de ogen van klanten het belangrijkst zijn. Ook is er antwoord gezocht op de vraag hoeveel klanten bereid zijn extra te betalen voor hun hardloopschoen bij hardloopspeciaalzaken (wanneer die zaken bepaalde eigenschappen hebben). Op basis van de resultaten van dit onderzoek is te zeggen dat de belangrijkste aspecten voor klanten van hardloopspeciaalzaken zijn: het hebben van professioneel personeel, het bieden van de mogelijkheid om zoveel mogelijk schoenen te passen als gewenst, het uitvoeren van een loopstijlanalyse en het bieden van garantie op de gekochte schoenen. Klanten zijn bereid hiervoor meer te betalen. Wanneer hardloopspeciaalzaken zich hierop focussen, kunnen ze de concurrentie van websites op het internet overleven. 

Literatuurverwijzing: Sluijs, P. van der (2016). Hardloopspeciaalzaken en hun concurrentie op het internet: wat maakt een hardloopspeciaalzaak speciaal?. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

Omschrijving