Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Het effect van kleding en het gebruik van sport celebrity endorsers op de productattitude (2014)

Auteur(s): Wendy Venema

Dit onderzoek heeft de productattitude vergeleken bij het gebruik van een onbekende sport endorser en een bekende sport endorser. Tevens werd gekeken of het soort kleding dat de sport endorser droeg van invloed was op de productattitude. Er werd hierbij een onderscheid gemaakt tussen het effect van sportkleding en het effect van casual kleding. Het effect van de bekendheid van de endorser en het effect van het soort kleding werden bovendien gecombineerd om het effect op de productattitude te onderzoeken. Dit werd onderzocht door middel van een experiment onder 112 participanten. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de mate van bekendheid van de sport endorser geen significant effect had op de productattitude. Wanneer alleen gekeken werd naar de conditie met de bekende sport endorser, bleek het soort kleding dat de endorser droeg wel van invloed op de productattitude. Een bekende endorser in sportkleding zorgde voor een significant positievere productattitude dan een bekende endorser in casual kleding.

Literatuurverwijzing: Venema, W. (2014). Het effect van kleding en het gebruik van sport celebrity endorsers op de productattitude. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving