Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Het goud van Sport & Zaken (2012)

een communicatieonderzoek naar het imago van Sport & Zaken onder sportbonden in Nederland

Auteur(s): Ester Verleg

De centrale onderzoeksvraag van deze bachelor-scriptie luidt als volgt: Hoe kan communicatie bijdragen aan het overeenkomen van de identiteit van Sport & Zaken en haar imago onder sportbonden? Met behulp van deze centrale vraag is zowel de identiteit als het imago van Sport & Zaken onderzocht, zodat deze met elkaar vergeleken kunnen worden. De identiteit is onderzocht met behulp van een model van Riezebos en van der Grinten, dat zes componenten van een identiteit onderscheidt. Bij het onderzoek naar het imago hebben de componenten kennis, houding, gedrag en communicatie centraal gestaan. Het imago onderzoek heeft zowel kwantitatief als kwalitatief plaatsgevonden. Uit de conclusies van het onderzoek volgen twee hoofdadviezen, met bijbehorende ondersteunende adviezen, die bijdragen aan het meer overeenkomen van de identiteit van Sport & Zaken en haar imago onder sportbonden. Deze adviezen zijn; Durf te kiezen door sport en bedrijf gericht te benaderen, te segmenteren binnen de sportbond, binding te creëren bij voorzitters en door PepTalks in te zetten om gericht te communiceren. Stel de sportbond centraal door concrete communicatie te bieden, USP’s te communiceren en successen te etaleren.

Literatuurverwijzing: Verleg, E. (2012). Het goud van Sport & Zaken: een communicatieonderzoek naar het imago van Sport & Zaken onder sportbonden in Nederland. Utrecht: Hogeschool Utrecht.

Omschrijving