Spring naar content
Terug naar de kennisbank

IControl (2014)

een zelfcontrole interventie op studiegedrag en studiesucces op de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam

Auteur(s): Remco Koopmeiners

Zelfcontrole is van belang voor academische prestaties (Muraven, 2010; Poropat, 2009). Het doel van dit onderzoek was te achterhalen of een zelfcontrole interventie zou leiden tot betere studieresultaten. In totaal hebben 210 studenten van de opleiding Sport, Management en Ondernemen (SMO), verdeeld over twee condities deelgenomen aan dit onderzoek. De interventie bestond uit één, kortdurende training waarin studenten kennis en vaardigheden over het verhogen van zelfcontrole aangereikt kregen. Centraal in de interventie stond het resource strength model van Baumeister et al. (1998) en het hanteren van implementatie intenties (Gollwitzer, 1999). Voorafgaand aan de interventie en vijf weken na de interventie is er een vragenlijst ingevuld waarin naast zelfcontrole en studiegedrag ook is gevraagd naar de aspecten motivatie, self efficacy, anxiety en stress. Negen weken na de interventie zijn de studieresultaten opgevraagd. Er is geconcludeerd dat de zelfcontrole interventie geen effect op de studieresultaten of op het studiegedrag heeft gehad. Het is de vraag of de werkwijze en de duur van de interventie aansloten op het doel van de interventie. Wel werd, voor de gehele groep, een positieve samenhang tussen zelfcontrole state en consciëntieusheid en studiesucces vastgesteld. Op één aspect na bleken ook alle studiegedragvariabelen samenhang met zelfcontrole state te vertonen. Verder lijkt het er op dat het resource model aanvulling behoeft om zelfcontrole depletie te verklaren. De kwaliteit van de motivatie van de studenten lijkt een belangrijk aangrijpingspunt, zeker ook voor de coaching op SMO.

Literatuurverwijzing: Koopmeiners, R. (2014). IControl: een zelfcontrole interventie op studiegedrag en studiesucces op de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving