Spring naar content
Terug naar de kennisbank

‘Ik werd lui, ik had zin in niks’ (2022)

de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Vanwege de coronamaatregelen waren scholen en sportverenigingen tussen 2020 en 2022 verschillende periodes gesloten. Het wegvallen van georganiseerd sportaanbod creëerde een uitdaging voor jongeren om te (blijven) bewegen. Eerder onderzoek laat zien dat de sportdeelname van deze groep tijdens de periodes van strengere maatregelen is gedaald.

Het doel van dit onderzoek is om een beeld te krijgen van de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs van 14 tot 16 jaar. Daarbij kijken onderzoekers van het Mulier Instituut naar de rol van de verschillende elementen van het physical literacy-raamwerk (motivatie, competentie, vertrouwen en kennis) in het beweeggedrag van deze doelgroep.

Voor dit onderzoek zijn interviews gevoerd met twintig leerlingen (14-16 jaar) van vijf scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland.

Literatuurverwijzing: Jonge, M. de, Huiden, D., & Singh, A.S. (2022). ‘Ik werd lui, ik had zin in niks’: de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut BIEB-924 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving