Spring naar content
Terug naar de kennisbank

In ruimte naar de brede school (2012)

onderzoek naar de ruimtelijke vertaling van een pedagogisch en maatschappelijk concept

Auteur(s): Hannah Bohez, Sara Feys

Het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs deed onderzoek naar de betekenis van de brede school, als pedagogisch concept, voor de gebouwde omgeving. Het rapport bestaat uit vijf delen; brede scholen in binnen- en buitenland, de ruimtelijke vertaling van de brede school, aandachtspunten voor beheer en exploitatie, de totstandkoming van een brede school en voorstellen voor een stimulerend beleid. Belangrijkste conclusies zijn: De brede school is geen project van het onderwijs alleen, het is een gedeeld project van verschillende sectoren die op een gelijkwaardige manier samenwerken. Voor het ruimtelijk concept voor de brede school moet het belang van de kinderen en jongeren steeds centraal staan. Het overmatig vermengen van functies kan tot verwarring en onduidelijkheid leiden.

Literatuurverwijzing: Bohez, H., & Feys, S. (2012). In ruimte naar de brede school: onderzoek naar de ruimtelijke vertaling van een pedagogisch en maatschappelijk concept. Brussel: Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn).

Omschrijving