Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg (2014)

bezoekers- en deelnemersprofiel, waardering, sociale impact, economische impact en mediawaarde

Auteur(s): Mark van den Heuvel

Op 23 en 24 november vond de 55e editie plaats van de Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg in de Oude Warande in Tilburg. De Warandeloop is een begrip geworden in de (internationale) crosswereld en trekt veel goede lopers zoals dit jaar de tot Nederlandse genaturaliseerde loopster Sifan Hassan. De organisatie en het lectoraat Sportbusiness van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg besloten samen tot een onderzoek naar het profiel, de waardering en de sociale, economische en promotionele impact van de Warandeloop. Dit onderzoek is uitgevoerd samen met vierdejaars studenten SPECO Sport & Marketing Management. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van de richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Uit het onderzoek blijkt dat van de bezoekers en deelnemers, meer mannen dan vrouwen, het merendeel (rond 60%) afkomstig was van buiten Tilburg. De Warandeloop trekt vooral deelnemers vanuit het hele land. De waardering voor het evenement is hoog; de bezoekers waarderen de sfeer van het evenement en het evenement als geheel met een 7,8 terwijl de deelnemers met respectievelijk 8,1 en 7,9 een nog iets hogere score laten zien. De tevredenheid van de deelnemers over de organisatie was dit jaar hoger dan vorig jaar.

Literatuurverwijzing: Heuvel, M. van den (2014). Internationale loket.nl Warandeloop Tilburg: bezoekers- en deelnemersprofiel, waardering, sociale impact, economische impact en mediawaarde. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

Omschrijving