Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland
eindrapportage landelijke peiling 2011
De hoofddoelstelling van het project ‘Pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland’ spreekt al uit de naamgeving: inzicht geven in, en eventueel bijdragen aan verbetering van de pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang zoals die in Nederland momenteel wordt aangeboden. Van daaruit kunnen vervolgens normatieve vragen worden gesteld: op welke punten is die kwaliteit in orde, op welke punten zijn verbeteringen nodig, wenselijk of mogelijk?
De kernvraag van het onderzoek was: Hoe is de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland?
Met als subvragen:
- Hoe is de kwaliteit van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen?
- Hoe is de organisatorische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?
- Hoe ervaren pedagogisch medewerkers, kinderen en ouders de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?
Meegenomen zijn ook enkele extra vragen, o.a.:
- Zijn er verschillen in pedagogische kwaliteit bij vergelijking van de ‘korte’ en de ‘lange’ bso-middagen?
Literatuurverwijzing: Boogaard, M., & Daalen-Kapteijns, M. van (2012). Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland: eindrapportage landelijke peiling 2011. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.