Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoofdstuk 6: Sport en onderwijs (2014)

Auteur(s): Jo Lucassen

In dit hoofdstuk worden de diverse onderzoeken en rapporten omtrent het thema ‘sport en onderwijs’ besproken, middels een beknopte review van een inhoudelijk expert van het Mulier Instituut. Er wordt aandacht besteed aan monitoringonderzoek, beleidsgericht onderzoek, interventieonderzoek en verdiepend onderzoek. Daarnaast wordt vooruitgeblikt naar wat er in 2014/2015 verwacht wordt aan publicaties en onderzoek omtrent sport en onderwijs.

Het hoofdstuk sluit af met een overzicht van uitgebrachte publicaties en masterscripties rondom dit thema:

Publicaties:

  • Albers, L., Coenen-van der Burg, I., Vlugt, I. van der & Bemelmans, W. (2013). Een impuls voor extra gezondheidsbevordering in het primair onderwijs: wat levert het op? Houten: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen/Bohn Stafleu van Loghum.
  • Hilvoorde, I. van & Kleinpaste, J. (red.) (2014). Van tikken naar taggen. Digitalisering van bewegingsonderwijs en sport. Deventer: …daM uitgeverij.
  • Horst, J. van der, Peters, F. & Frietman, J. (2014). Arbeidsmarktmonitor Sport 2013. Nijmegen: Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt.
  • Janssen, M. et al. (2013). Effectiveness of the PLAYground programme on PA levels during recess in 6-year-old to 12-year-old children. British Journal of Sports Medicin, doi: 10.1136/bjsports-2012-091517.
  • Pot, N. (2014). Sport socialisation and the role of the school. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Reijgersberg, N., Lucassen, J. & Pulles, I. (2013). Monitor Onderwijsagenda Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Reijgersberg, N., Werff , H. van der & Lucassen, J. (2013). Nulmeting bewegingsonderwijs. Onderzoek naar de organisatie van het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Slingerland, M. (2014). Physical education’s contribution to levels of physical activity in children and adolescents. Dissertation. Maastricht: Maastricht University.
  • Sportraad Amsterdam (2013). Meer en Beter Bewegingsonderwijs. Amsterdam: Sportraad Amsterdam.
  • Westendorp, M. (2014). Movement and Cognition. The relationship between gross motor skills, executive functioning, and academic achievement in children with learning disorders. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
  • Wisse, E., Breedveld, K. Werff , H. van der & Dool, R. van den (2013). Zwemvaardigheid 2012. Eerste resultaten Vrijetijdsomnibus 2012 SCP/CBS. Eindhoven: Expertisecentrum Zwemonderwijs. 

Masterscripties:

  • Biesterbosch, S.A. (2013). Moetivatie of goesting? Een onderzoek naar de motivatie van CIOS studenten. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Geurts, D.P.J.M. (2014). Differentieel leren binnen het onderwijs. Onderzoek naar de meerwaarde van differentieel leren met omgevingsvariabelen voor de onderwijspraktijk. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Hoogeweegen, T.D. (2013). Leren in beweging. Onderzoek naar invloeden van fysieke activiteiten op de aandacht en concentratie bij kinderen. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Jong, B. de (2013). “Twee voor allen!” Class Wide Peer Tutoring in bewegingsonderwijs. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Kaandorp, S. (2013). “We hebben gym!” Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Cultuurgeschiedenis.
  • Klaaijsen, M. (2013). Self-assessment toegepast binnen het vak lichamelijke opvoeding. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Koopmeiners, R. (2014). iCOntrol. Een zelfcontrole interventie op studiegedrag en studiesucces op de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Sport- en Prestatiepsychologie.
  • Kuppens, J. (2013). Wat is een sportopleiding waard? Individuele opbrengsten van en betekenisgeving aan de opleiding Leider Sportieve Recreatie. Utrecht: Universiteit Utrecht, Master Sportbeleid en Sportmanagement.
  • Overvliet, N. (2013). Wat beweegt het basisonderwijs? Een kwalitatief onderzoek naar de aanstelling van vakleerkrachten bewegingsonderwijs in het basisonderwijs. Utrecht: Universteit Utrecht, Master Sportbeleid en Sportmanagement.
  • Sant, L. van de (2013). Adaptief beoordelen. “De juiste keuze?” Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Schuring, M. (2013). De (directe) invloed van bewegingsonderwijs op de cognitieve prestaties van brugklasleerlingen. Beïnvloedt bewegingsonderwijs de aandacht en daardoor ook (directe) wiskundeprestaties? Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Smet, A.G.M. (2014). Adaptief beoordelen bij Lichamelijke Opvoeding. Hoe motiverend voor leerlingen? Hoe toepasbaar voor docenten? Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Strijland, R.E.F.A. (2013). Geen punt! Of toch wel? Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Weeldenburg, G. (2013). Peer Assessment for Learning. Een motiverende evaluatiemethode in het (spel)onderwijs? Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Zanders, M. (2013). Hoe lesgeven bij Sport & Bewegen? Sociaal constructivisme op ROC De Leijgraaf? Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.  
Literatuurverwijzing: Lucassen, J.M.H. (2014). Hoofdstuk 6: Sport en onderwijs. In K. Breedveld, Jaarboek Sport & Strategie 2013/2014 (pp. 56-62) Arko Sports Media i.s.m. Mulier Instituut.