Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Leerkrachten bewegingsonderwijs in het primair onderwijs

de inzet en kwaliteit van vakleerkrachten en groepsleerkrachten voor bewegingsonderwijs – secundaire analyse

In opdracht van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding heeft het Mulier Instituut een nadere analyse verricht op de data verkregen bij de 1-meting bewegingsonderwijs in het primair onderwijs in 2017. Deze vergelijkende analyse van groepen scholen die werken met vakleerkrachten, overwegend werken met groepsleerkrachten met een nieuwe bevoegdheid of alleen met groepsleerkrachten met een oude bevoegdheid brengt duidelijke verschillen aan het licht. De schoolleiders van scholen die alleen werken met vakleerkrachten scoren de gerealiseerde kwaliteit op veel punten significant hoger. Scholen die overwegend met groepsleerkrachten met een nieuwe bevoegdheid werken doen het op enkele punten duidelijk beter dan scholen die alleen werken met leerkrachten met een oude bevoegdheid, maar deze verschillen zijn niet altijd significant.

Literatuurverwijzing: Slot-Heijs, J.J., & Lucassen, J.M.H. (2018). Leerkrachten bewegingsonderwijs in het primair onderwijs: de inzet en kwaliteit van vakleerkrachten en groepsleerkrachten voor bewegingsonderwijs – secundaire analyse. Utrecht: Mulier Instituut.

Omschrijving