Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegen als doel én bewegen als middel!

Auteur(s): Gertjan van Dokkum

Van tijd tot tijd wordt er binnen de lichamelijke opvoeding eenzelfde discussie steeds weer opnieuw gevoerd; gaat de lichamelijke opvoeding nu over het beter leren bewegen of is het bewegen een moderne variant op de levertraan en daarmee goed voor alles wat we onze kinderen toewensen: fitheid, gezondheid, sociaal handig gedrag, zelfvertrouwen en het ontwikkelen van een unieke beweegidentiteit. Het lijkt inderdaad ook een lastige vraag: bewegen als doel of bewegen als middel? Maar het is een onzinnige vraag en berust mijns inziens op iets wat we in de filosofie een categoriefout noemen; Bewegen is namelijk iets dat je doet, niet iets dat je hebt of in kunt zetten. Het maakt de doel/middelvraag overbodig,
bewegen in de gymles bedient beide heren immers gewoon tegelijkertijd.

Literatuurverwijzing: Dokkum, G. van (2020, juli). Bewegen als doel én bewegen als middel!. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 12 - 16)

Omschrijving

  • Jaar:
    2020
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding