De kracht van zelfgestuurde feedbeek
dit artikel hoort bij het topic Formatief evalueren van Lichamelijke Opvoeding Magazine 6 2019
Zelfregulatie past goed in het bewegingsonderwijs. Immers, het Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding (Bax e.a., 2017) stelt als doel van bewegingsonderwijs om leerlingen meer(voudig) bekwaam en enthousiast te maken om nu en later deel te nemen aan de beweeg- en sportcultuur. Voor het realiseren van dit doel hebben bewegingsonderwijzers drie sleutels: het bewegen van de leerlingen verbeteren, het bewegen positief laten beleven, en leerlingen het bewegen (zoveel mogelijk) zelf laten regelen. Omdat er steeds duidelijker wordt dat het vermogen om het leren bewegen zelf te regelen bijdraagt aan duurzame deelname aan de bewegingscultuur (Brouwer e.a., 2011) zetten we hier op een rij hoe een bewegingsonderwijzer of jeugdsportleider deze zelfregulatie kan stimuleren. We richten ons daarbij specifiek op het geven van feedback. Hierbij bekijken we feedback vanuit het perspectief van het leren bewegen, dat wil zeggen geïntegreerd in het oefenen om bewegingsvaardigheden te verbeteren en dus zonder de aandacht van de leerling al te nadrukkelijk te richten op zelfregulatie als een aparte vaardigheid.
formatief, zelfregulatie, feedback, evalueren