Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Formatief evalueren binnen het mbo Sport en Bewegen

ondersteunen van het leerproces in het leren les- en leidinggeven

Auteur(s): Thijs de Jong

De opleiding tot sport- en bewegingscoördinator in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) van het Koning Willem I College te ’s-Hertogenbosch is een driejarige beroepsopleiding waar studenten worden voorbereid op het werken in een omgeving waarin sport- en beweegactiviteiten worden aangeboden. Het proces van leren les- en leidinggeven  aan groepen begint al bij aanvang van de opleiding en stopt eigenlijk nooit. Om dit leerproces meer te kunnen ondersteunen in het onderwijs, en hiermee zelfregulatie en het eigenaarschap van het leren te activeren, is gezocht naar concrete handvatten die toepasbaar zijn binnen het onderwijs van themablok ‘leiden en begeleiden’. Op basis van de vijf kernstrategieën van formatief evalueren (Black & William, 2009, Leahy et al., 2005) is middels een ontwikkelonderzoek getracht om tot deze concrete handvatten te komen.

evalueren, formatief, beoordelen, ontwikkeling

Literatuurverwijzing: Jong, T. de (2019, september). Formatief evalueren binnen het mbo Sport en Bewegen: ondersteunen van het leerproces in het leren les- en leidinggeven. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 34 -37)

Omschrijving

  • Jaar:
    2019
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding