Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De 'Van Persie' op de stang

motorisch leren en de zin van instructie bij gedifferentieerde arrangementen

Auteur(s): John Treub

In dit artikel wordt bekeken welke vorm van instructie het grootste effect heeft op het leerproces van leerlingen in de aanleerfase van een beweging. Door theorie over motorisch leren te koppelen aan theoretische principes voor het geven van instructie, probeer ik een praktische uitwerking te geven voor het aanleren van de borstwaartsom bij groep 5 en 6 van de Rosa Basisschool. Wanneer komt impliciete of expliciete instructie in de aanleerfase van een beweging het best tot zijn recht? Welk effect heeft dit op de motivatie van de leerlingen? Het vraagt van de vakleerkracht in ieder geval weloverwogen keuzes in de taak en in het arrangement waarin bewogen gaat worden.

impliciet leren, expliciet leren, borstwaartsom

Literatuurverwijzing: Treub, J. (2020, februari). De 'Van Persie' op de stang: motorisch leren en de zin van instructie bij gedifferentieerde arrangementen. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 24 - 29)

Omschrijving

  • Jaar:
    2020
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding