Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Economische effecten van topsportevenementen

whitepaper

Auteur(s): Willem de Boer

Het MOVES onderzoeksprogramma over topsportevenementen in Nederland heeft een derde whitepaper uitgebracht over de economische effecten bij topsportevenementen. Het whitepaper richt zich zowel op de wetenschappelijke kennis over dit thema als over de praktische uitkomsten van onderzoek in Nederland op dit thema.

Wetenschappelijk onderzoek toont dat topsportevenementen economische kansen bieden via werkgelegenheid, consumptie en toerisme, maar er is weinig bewijs over de duurzaamheid van deze economische effecten. Studies wijzen vooral op de tijdelijke voordelen, terwijl de kosten van met name mega-evenementen zoals de Olympische Spelen vaak hoger uitvallen dan verwacht.

Praktijkgericht onderzoek, vooral via de WESP-methode, laat zien dat de economische impact onder grote en middelgrote evenementen in Nederland sterk varieert. Een blik op tien recente grote topsportevenementen laat zien dat er grote verschillen zijn in de additionele bestedingen, maar ook het aantal overnachtingen van bezoekers.

Het bedrijfsleven gebruikt topsportevenementen als platform met name voor merkactivatie en netwerkmogelijkheden. Sponsoring is daarvoor een belangrijk middel, waarbij eenmalige topsportevenementen veelal als minder aantrekkelijk word gezien, juist vanwege hun beperkte continuïteit. Bedrijven richten zich wel steeds meer op evenementen vanuit een maatschappelijk oogpunt.

De toeristische sector kan van topsportevenementen profiteren via verhoogde bestedingen in onder meer horeca en hotels. Topsportevenementen kunnen daarnaast bijdragen aan het verbeteren en uitdragen van een imago van een regio en leiden tot herhaalbezoek. Over de werkzame mechanismen daarvan is nog weinig bekend. Vervolgonderzoek moet meer inzicht geven op de vraag op welke manier topsportevenementen en het bedrijfsleven (de toeristische sector in het bijzonder) beter van elkaar kunnen profiteren.

Binnen het onderzoeksprogramma MOVES worden vier thema’s onderscheiden, welke worden uitgewerkt in vier werkpakketten (WP’s):

Literatuurverwijzing: Boer, W.I.J. de (2024). Economische effecten van topsportevenementen: whitepaper. Nijmegen: HAN University of Applied Sciences.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut BIEB-1143 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Nijmegen, Utrecht, Den Haag, Utrecht
  • Uitgever(s):
    HAN University of Applied Sciences, Universiteit Utrecht, The Hague University of Applied Sciences, Mulier Instituut
  • Collatie:
    19 p. fig. Met lit. opg.
  • Mediumsoort:
    Rapport
  • Trefwoord(en):