Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 
 
 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegingsonderwijs doen we nog de goede dingen?

een kritische reflectie op het bewegingsonderwijs vanuit drie perspectieven

Recentelijk is er meerdere keren (Steenbergen 2018 en 2019) aandacht geschonken aan physical literacy (PL) als een concept in relatie tot bewegingsonderwijs op school. Het concept stamt uit Engeland (Whitehead 2010) en heeft in veel met name Angelsaksische landen inmiddels vaste voet aan de grond gekregen. In dit artikel willen we verkennen welke meerwaarde dit concept kan hebben ten opzichte van de in ons land gangbare ‘meervoudige deelnamebekwaamheid’ als algemene doelstellingsformulering voor het bewegingsonderwijs. Om de vergelijking compleet te maken kijken we ook naar wat de visie van Biesta en het  concept Positive Youth Development in dat verband te bieden hebben.

Literatuurverwijzing: Brouwer, B., & Jacobs, F.M. (2019, november). Bewegingsonderwijs doen we nog de goede dingen?: een kritische reflectie op het bewegingsonderwijs vanuit drie perspectieven. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 6 - 10)

Omschrijving

  • Jaar:
    2019
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding