Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegen in en om school, ambities in het vo

Beweging is essentieel voor het welbevinden en de ontwikkeling van jongeren, maar veel scholieren brengen een groot deel van hun dag zittend door. Dit heeft gevolgen voor hun fysieke en mentale gezondheid. Vanaf september 2021 ging het mentaal welbevinden van jongeren sterk achteruit. Hun welbevinden lijkt sinds september 2022 relatief stabiel te blijven, al is het wel op een lager niveau dan in 2021 (RIVM, 2024). In het primair onderwijs (po) wordt al een aantal jaar gewerkt aan de Dynamische Schooldag, waarbij het zitten om de 30-45 minuten wordt onderbroken met een beweegmoment en deze momenten  gezamenlijk optellen tot minimaal 60 minuten per dag. Een soortgelijke aanpak zou ook van meerwaarde zijn in het voortgezet onderwijs (vo). Het is echter geen concept dat je kan kopiëren en plakken naar de context van het vo. In dit artikel bespreken we waarom bewegen tijdens de schooldag ook voor leerlingen in het vo zo belangrijk is en hoe scholen dit kunnen implementeren.

Dynamische Schooldag, beweegrichtlijnen, bewegen in en om school

Literatuurverwijzing: Janssen, M., Kost, J., Koenders, K., & Schaatsenberg-Zaitouni, P. (2025, maart). Bewegen in en om school, ambities in het vo. LO Magazine 113 (pp. 13 - 15)

Omschrijving

  • Jaar:
    2025
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine