Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Kennen om te kunnen kiezen (1979)

vormingsaspecten van vrijetijdsbesteding in de sfeer van openluchtrecreatie

In dit rapport gaat het er om duidelijk te maken dat er in de opvoeding – en in dit rapport ligt de nadruk vooral op de basisscholen – een proces op gang moet worden gebracht teneinde de mensen beter in staat te stellen hun vrije tijd te besteden. De Beraadsgroep Recreatieve Vorming van de Stichting Recreatie heeft zich vanaf 1976 beziggehouden met een aspect van de opvoeding dat in het begin van de beraadslagingen in feite niet meer was dan een door verschillende mensen gevoeld signaal. Het ging er bij deze mensen om dat zij een discrepantie zagen tussen de maatschappij en het onderwijs dat jonge mensen helpt voorbereiden op een plaats in die maatschappij. Want terwijl de maatschappij steeds meer de arbeidssituatie en de vrije tijd op één lijn gaat stellen, wordt de jonge mens in de onderwijssituatie nog voornamelijk voorbereid op de arbeidssituatie. De Beraadsgroep Recreatieve Vorming heeft getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe men deze discrepantie zou kunnen verkleinen en op den duur geheel opheffen. Dit rapport is de weergave van de bevindingen van de groep.

Literatuurverwijzing: Beraadsgroep Recreatieve Vorming van de Stichting Recreatie (1979). Kennen om te kunnen kiezen: vormingsaspecten van vrijetijdsbesteding in de sfeer van openluchtrecreatie. Den Haag: Stichting Recreatie.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut RECR-0211 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving