Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (2) (2024)

gedrag systematisch in kaart gebracht

In het eerste deel van dit artikel hebben we een gestructureerde methode om het bewegingsgedrag van kinderen met ADHD en ASS te analyseren geïntroduceerd. Centraal staan drie kernvragen: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe beoordeel ik wat ik zie?’ en ‘Wat ga ik vervolgens doen?’. De basis voor deze aanpak is het OPA-model, waarbij we inzoomen op de Omgeving, de Persoon en de Activiteit. Door middel van casestudies benadrukken we het belang en nut van maatwerk bij elke strategie. In dit vervolgdeel richten we ons op het thema gedragsprofilering, wat zich richt op het nauwkeurig in kaart brengen van gedrag.  Na een grondige analyse en aan de hand van inzichtelijke casestudies, verduidelijken we hoe deze profilering toegepast wordt in de praktijk. Hierbij hanteren we de B-SMECS-indeling, allemaal met het streven naar een effectieve en progressiegerichte benadering van het beweeggedrag.

matchen, CLA-model, ADHD/ASS, inclusieve aanpak

Literatuurverwijzing: Bergstra, M., & Groot, T. de (2024, januari). Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (2): gedrag systematisch in kaart gebracht. LO Magazine 112 (pp. B53 - B55)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine