Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Leefstijl, arbeid en gezondheid (2011)

praktijkleerperiode, onderzoeksverslag beweeggames

In dit onderzoek is stagiair Kerstin van Galen op zoek gegaan naar hoe beweegstimulering kan plaatsvinden met behulp van beweeggames. Aan de hand van een door NISB geformuleerde opdracht is onderzocht aan welke criteria een interventie met beweeggames moet voldoen in zowel organisatorische als praktische zin. Bij organisatorisch kan gedacht worden aan de opstelling van de gameruimte, begeleiding en registratie. In praktische zin komen de volgende punten aan bod: de opstelling van de beweeggames, eventuele technische aspecten en de soorten beweeggames.

De centrale vraag is: “Aan welke vereisten moet een beweeginterventie met beweeggames op een VMBO school voldoen?”

Deze onderzoeksvraag wordt behandeld aan de hand van de volgende deelvragen:

  • Welke effecten treden op?
  • Hebben beweeggames een positieve invloed op de leefstijl van de VMBO’ers?
  • Kunnen beweeggames gedragsverandering teweeg brengen?
  • Wat vinden VMBO-leerlingen van deze games/interventies?
Literatuurverwijzing: Galen, K. van, & Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) (2011). Leefstijl, arbeid en gezondheid: praktijkleerperiode, onderzoeksverslag beweeggames. Amersfoort: Hogeschool Utrecht.

Omschrijving