Spring naar content
Terug naar de kennisbank

LSR-niveau 2 voor gedetineerden van PI Nieuwegein (2016)

een kwalitatief onderzoek naar de betekenis die gedetineerden geven aan een sportopleiding ter bevordering van hun zelfredzaamheid

Auteur(s): Arjan Lambour

De vraagstelling die in dit onderzoek centraal staat, luidt als volgt: Welke betekenis geven gedetineerden aan hun deelnamemotieven, ervaringen en het doel van Leider Sportieve Recreatie (LSR) in het kader van zelfredzaamheid? Bij de tien gedetineerden die deelnemen aan de sportopleiding LSR heeft de onderzoeker een interview afgenomen om hun visie hierop te openbaren. Daarnaast zijn de sportinstructeur en de docent van de opleiding geïnterviewd om te achterhalen hoe zij denken dat LSR bijdraagt aan de zelfredzaamheid van de tien cursisten. Tevens heeft de onderzoeker zeven opleidingsbijeenkomsten geobserveerd en informele gesprekken gevoerd met de deelnemende gevangenen. Vanuit het perspectief van de gevangene stelt deze studie verschillende beleidskwesties ter discussie. Dit onderzoek levert een bijdrage aan het debat over welk dieper onderliggend uitgangspunt er achter de zelfredzame norm schuilgaat. Daarnaast levert deze studie ook een bijdrage aan de discussie over hoe sport als middel ingezet kan worden om gevangenen meer zelfredzaam te maken. Er zal blijken dat het simpelweg aanbieden van een sportopleiding voor gevangenen niet voldoende is om dit te bewerkstelligen. De effecten van sport als middel om gevangenen zelfredzaam te maken dienen daarom genuanceerd te worden.

Literatuurverwijzing: Lambour, A. (2016). LSR-niveau 2 voor gedetineerden van PI Nieuwegein: een kwalitatief onderzoek naar de betekenis die gedetineerden geven aan een sportopleiding ter bevordering van hun zelfredzaamheid. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Omschrijving