Narratives on Iran
representing a nation through media portrayals of elite sports
Representations and interpretations of national identity often result in distinctions between ‘us’ and ‘them’, fostering a process of othering – a key concept in postcolonial theory.
The present dissertation examines how media representations (re)construct Iranian national identity in the context of major sporting events and high-profile athletes. By exploring the differences between Iranian domestic and Western media portrayals of Iran and Iranian elite athletes in international sporting competitions, and their socio-political impacts, this study offers insights into how Iranian national identity is (re)constructed through internal and external media narratives.
The dissertation focuses on elite sports and international sporting competitions, such as the FIFA World Cup, the Asian Cup, and the Olympic Games, between 2016 and 2020.
The idea of resilience seems to be a central in the representation and (re)construction of Iranian national identity, particularly in narratives brought by Iranian domestic media, connecting the nation’s historical and socio-political struggles with achievements of Iranian elite athletes. These success in international sports seem to symbolize the collective resilience of Iran and Iranians in overcoming similar struggles.
In contrast, Western media often focus on Iranian refugee athletes, framing discussions of Iran and its athletes through a political lens. This perspective frequently associates Iran with negative stereotypes as an Islamic and Eastern nation, contributing to the process of othering. The negative portrayals in Western media, in turn, seem to reinforce the efforts of Iranian domestic media to (re)construct Iranian national identity, countering these external representations with more positive narratives.
—
Internationale competities zoals de Olympische Spelen en het WK voetbal zetten niet alleen atleten, maar ook landen in de schijnwerpers. Sportwetenschapper Ali Ziaee analyseert in dit proefschrift hoe Iraanse atleten worden weergegeven in zowel binnenlandse als Westerse media, en laat zien hoe deze beeldvorming bijdraagt aan het vormgeven van Iran’s nationale identiteit.
Het onderzoek richtte zich op mediaverslaggeving van de Olympische Spelen van 2016, het WK voetbal van 2018 en de AFC Asian Cup van 2019 in Iraanse media, en op de Olympische Spelen van 2020 in Westerse media. Het doel is om te begrijpen hoe narratieven bijdragen aan de (her)constructie van nationale identiteit en verbondenheid, en tegelijkertijd processen van ‘othering’ versterken. Othering krijgt een negatieve lading wanneer een land of individu wordt neergezet als fundamenteel anders, waarbij vaak negatieve eigenschappen worden benadrukt of stereotypen worden bevestigd.
Ziaee concludeert dat journalistieke narratieven rond Iraanse atleten in grote internationale sporttoernooien een cruciale rol spelen in de (her)constructie van de Iraanse nationale identiteit. Een centraal thema in dit proces is veerkracht: de prestaties van Iraanse atleten worden gekoppeld aan de historische en politieke uitdagingen van het land.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | MEDI-0047 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl