Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Nike (2008)

Nederland aan het hardlopen

Auteur(s): Michel Lukkien

‘Nike, Nederland aan het hardlopen’, is het verhaal over hoe Nike Nederland aan het hardlopen kreeg, de mensen en de marketing erachter. In 1977 waagde Nike de sprong naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Nederland was het eerste land in Europa waar het inmiddels wereldberoemde sportmerk zich vestigde, en waar nog altijd het Europese hoofdkantoor zit. Marketeer en sportfanaat Michel Lukkien startte met zijn bedrijf Warming Up Sportpromotions een marketingcampagne voor Nike in Nederland. Van de start in zijn huiskamer tot het succes: de explosieve groei van de hardloopsport en van Nike in Nederland. Naast het chronologische verhaal is er aandacht voor de zakelijke aspecten die doorslaggevend waren voor dit succes. Zoals de wetenschappelijke research die Nike uitvoerde om de ‘Ferrari onder de hardloopschoenen’ te ontwikkelen, de rol van sponsoring en hoe de schoen een rage werd onder de jeugd. Met als gevolg dat Nike zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld tot meest gewilde sportmerk wereldwijd.

Literatuurverwijzing: Lukkien, M. (2008). Nike: Nederland aan het hardlopen. Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut MANA-0104 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving