Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Opvoeden samen met de buurt (2012)

buurtanalyse en eindconclusies, eindrapportage

Kinderen en jongeren groeien op in een buurt. Daar hebben zij te maken met tal van mensen en organisaties: buren, buurtgenoten, school, sportvereniging, buurtclub, jongerenwerkers enzovoorts. Al die mensen en partijen (actoren) spelen een rol in de opvoeding van de jeugd, of kunnen daar een rol in spelen. Ze maken deel uit van de zogeheten pedagogische civil society. In dit rapport staan de analyses van 15 buurten in Nederland centraal en wordt dit gerelateerd aan de eerder uitgevoerde theoretische oriëntatie. In de 15 geselecteerde buurten, verdeeld over Nederland, is gekeken naar hun pedagogische kracht. Het onderzoek heeft vooral veel voorbeelden, tips en handvatten uit de praktijk opgeleverd. Deze zijn gebundeld in een praktische handreiking, met vijf losse factsheets. De titel van de handreiking is ‘Opvoeden samen met de buurt. Voorbeelden van pedagogische kracht in wijken en buurten’.

Literatuurverwijzing: Broeders, A., Broenink, N., Duijvestijn, P., Fransen, N., & Wolswinkel, L. (2012). Opvoeden samen met de buurt: buurtanalyse en eindconclusies, eindrapportage. Amsterdam: DSP-groep.

Omschrijving