Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland (2012)

eindrapportage landelijke peiling 2011

De hoofddoelstelling van het project ‘Pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland’ spreekt al uit de naamgeving: inzicht geven in, en eventueel bijdragen aan verbetering van de pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang zoals die in Nederland momenteel wordt aangeboden. Van daaruit kunnen vervolgens normatieve vragen worden gesteld: op welke punten is die kwaliteit in orde, op welke punten zijn verbeteringen nodig, wenselijk of mogelijk?

De kernvraag van het onderzoek was: Hoe is de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland?

Met als subvragen:

  • Hoe is de kwaliteit van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen?
  • Hoe is de organisatorische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?
  • Hoe ervaren pedagogisch medewerkers, kinderen en ouders de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?

Meegenomen zijn ook enkele extra vragen, o.a.:

  • Zijn er verschillen in pedagogische kwaliteit bij vergelijking van de ‘korte’ en de ‘lange’ bso-middagen?
Literatuurverwijzing: Boogaard, M., & Daalen-Kapteijns, M. van (2012). Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland: eindrapportage landelijke peiling 2011. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

Omschrijving