Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Richtlijnenhandboek promotionele waarde mediumbereik (2012)

concept

Voor de evaluatie van (sport)evenementen en voor de verdere professionalisering en rendementsvergroting bij evenementenorganisatie is het van belang een goed en betrouwbaar, bij voorkeur standaard meetinstrument te hebben. Als dit meetinstrument op een uniforme wijze wordt toegepast, dan worden evenementen beter vergelijkbaar en wordt een groter leereffect bereikt. Dit richtlijnenhandboek biedt een erkend meetinstrument aan dat wordt aanbevolen aan partijen, die belang hebben bij de effectmeting van evenementen. Het is een initiatief van WESP, de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen, in samenwerking met Platform Sporteconomie en het Program Office Olympisch Plan 2028. Het onderzoek ‘Promotionele Waarde’ meet de promotionele waarde van een evenement voor de verschillende belanghebbende partijen: sponsors, gemeenten, regio’s, landelijke overheid en organisatoren. Daarbij beperkt deze specifieke module zich tot het vaststellen van het ‘mediumbereik’ van een evenement en de daaraan gekoppelde waarde in termen van ‘reclame equivalenten’. Daarmee is deze module slechts een eerste, generieke stap in de waardebepaling van evenementen. In de bijlage worden een aantal mogelijkheden aangegeven om het onderzoek naar de promotionele waarde van evenementen uit te breiden en te verdiepen.

Literatuurverwijzing: Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP), & Uitbijter B.V. (2012). Richtlijnenhandboek promotionele waarde mediumbereik: concept. Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut SPEVE-TB-0001 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving