Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Social media en fan engagement (2013)

hoe met behulp van sociale media de engagement van sportfans vergroot kan worden

Auteur(s): Femke Roest

In deze thesis staat de onderzoeksvraag “hoe kunnen Nederlandse sportmerken met behulp van social media de engagement van sportfans vergroten” centraal. Een op social media gebaseerd fan engagement serviceconcept is een zeer geschikt instrument om de engagement van sportfans te vergroten. In dit serviceconcept staat de persoonlijke beleving van de fan centraal. De focus wordt gelegd op het creëren van toegevoegde waarde voor de fans, door interactie tussen sportmerk en fans te faciliteren. Het doel van het serviceconcept is fans naar een zo hoog mogelijk niveau op het Psychological Continuum Model te laten bewegen. De exacte invulling van het op social media gebaseerd fan engagement concept is per sportmerk verschillend. Dit is onder andere afhankelijk van de samenstelling van de fanbase en de doelstellingen van de organisatie. De investering om de organisatie op de implementatie van het serviceconcept in te richten, zal zich op de lange termijn terugbetalen in een continue inkomstenstroom uit onder andere merchandising, ticketing en media-sponsorinkomsten.

Literatuurverwijzing: Roest, F. (2013). Social media en fan engagement: hoe met behulp van sociale media de engagement van sportfans vergroot kan worden. Groningen: Wagner Group.

Omschrijving

  • Jaar:
    2013
  • Plaats:
    Groningen
  • Uitgever(s):
    Wagner Group, Sport Management Instituut
  • Collatie:
    67 p. bijl. fig. tab. Met lit. opg.
  • Mediumsoort:
    Scriptie
  • Trefwoord(en):