Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs (2008)

Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de verschillende spelen zo aan te bieden dat de grootst mogelijke winst op alle drie de ontwikkelingsgebieden (senso)motorisch, cognitief en sociaal behaald kan worden. Voor zml-scholen bestaat er nog geen lesmethode die zich hierop richt. Daardoor beheersen veel groepsleerkrachten in het zml-onderwijs de verschillende aspecten van spelleerlijnen niet of niet volledig. Dit artikel biedt inzicht en handvatten in spelvormen voor het zml-onderwijs, die deze drie ontwikkelingsgebieden stimuleren.

Literatuurverwijzing: Verhagen, J., & Kleine Rammelkamp, D. (2008, januari). Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs. Lichamelijke Opvoeding 2008 (pp. 44-46)

Omschrijving