Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sport jij voldoende? (2015)

een experimenteel onderzoek naar de invloed van framing en brongebruik op de geloofwaardigheid van een bericht

Auteur(s): Lynn de Jonge

Hoewel in eerder onderzoek al gekeken is naar het effect van type bron (commercieel versus non-commercieel) en van type frame (winst versus verlies) in een sportcampagne op de attitude van de ontvanger, is er nog weinig onderzoek gedaan naar het effect op de geloofwaardigheid van het bericht. Daarom is middels dit experimentele onderzoek getracht om een antwoord te geven op de vraag: In welke mate hebben het type bron en het type frame van een bericht over sporten in een gezondheidscampagne invloed op de geloofwaardigheid van het bericht, en welke rol spelen de attitude ten opzichte van sport en de bron hierbij? Hiervoor is een 2 (type bron: non-commercieel versus commercieel) x 2 (type frame: winstframe versus verliesframe) between subjects factor design gebruikt. Er is een sportcampagne opgesteld waarin ofwel een winstframe of een verliesframe werd getoond, met een boodschap afkomstig van een commerciële of non-commerciële bron. Aan het onderzoek hebben 212 proefpersonen meegedaan. Bijna alle resultaten werden niet significant bevonden. Er kan alleen met zekerheid gesteld worden dat een non commerciële bron een hogere geloofwaardigheid van het bericht realiseert dan een commerciële bron. 

Literatuurverwijzing: Jonge, L. de (2015). Sport jij voldoende?: een experimenteel onderzoek naar de invloed van framing en brongebruik op de geloofwaardigheid van een bericht. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving