Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Studiedag basisonderwijs Zwolle 6 november 2013 (2013)

presentaties

Op woensdag 6 november 2013 vond de jaarlijkse studiedag over bewegen en sport in en om het basisonderwijs plaats. Het thema van deze dag was: “Beleef het in beweging!” Dit keer werd de studiedag georganiseerd door de Hogeschool Windesheim en de KVLO op de CALO in Zwolle.

Hoe beleven kinderen beweegactiviteiten? Hoe zijn professionals betrokken bij hun vak? Hoe creëer je betrokkenheid uit de omgeving bij sport, bewegen en een gezonde leefstijl? Allemaal vragen die centraal staan binnen de workshops die vallen onder het thema van deze studiedag.

We staan stil bij de vraag, wat is er voor kinderen te beleven binnen verschillende (nieuwe) activiteiten zoals indoor-survivalrun, duurlopen, klimmen en klauteren, judo of kinderyoga? Wat is er voor de professional te beleven binnen de werksetting? Waar sta ik over 10 jaar met mijn vak? Ben ik vakleerkracht of lifestylecoach? Wat zijn nieuwe doelen op de onderwijsagenda waarin je in je schoolbeleid betrokkenheid creëert op het gebied van sport, bewegen en een gezonde leefstijl.

De volgende workshops zijn gegeven:

  • Belevingsvol (interval-duur) lopen in het basisonderwijs door Bas Baremans (docent atletiek CALO Windesheim).
  • Golfactiviteiten in de gymzaal door Monique van Overvest (docent bewegingsonderwijs SBO de Sluis in Zwolle).
  • De eigen beleving als (leer)kracht door Chris Hazelebach (docent CALO Windesheim).
  • Freerunning in het bewegingsonderwijs, van straatcultuur naar leerlijn door Maarten Vijfhuize (docent bewegingsonderwijs Pieter Zandt SG te Kampen).
  • De docent als lifestylecoach door Linda Faber (lecturer at HAN University of Applied Sciences)
  • Spelen met beleving, over brede zorg in je les door Aukje de Groot en Jeroen Steeman (beide vakdocent bewegingsonderwijs en docent CALO Windesheim).
  • Het creëren van beweegteams Arno de Swart (Sportservice Zwolle) en Annemie Scherpenzeel (vakdocent bewegingsonderwijs vakgroep Zwolle).
  • Swim2Play door Hans Blenkers (directeur basisschool het Kompas in Meppel), René Dekker en Johan Harlaar (docenten CALO Windesheim).
  • Indoorsurvivalrun door Mark Thielen (CALO Windesheim).
  • Nieuwe klim- en klautersituaties in elkaar leren knopen door Martijn Ooms (coördinator klimmen CALO Windesheim en Johannes Keijzer student CALO Windesheim).
  • Workshop kinderyoga in de basisschool door Gillian Quanjer (locatieleider / leerkracht basisschool “Hoge Weerdschool” in Epe en docente profilering “kinderyoga” op de CALO Windesheim).
  • “Footprints & gympies”: over vraag en aanbod in passend bewegingsonderwijs door Corina van Doodewaard (docent en onderzoeker CALO Windesheim).
  • Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs; een ordeningsmodel in modaliteiten door Pauline Fellinger en Patty van ’t Hooft (docenten PMT CALO Windesheim, Zwolle).
  • Zelfsturing en variatie met video instructie door Joop Duivenvoorden (docent en onderzoeker op Hogeschool Windesheim).
  • Introductie van Trendsporten door Roel Nabuurs (docent Fontys Sporthogeschool Eindhoven).
  • Belevingsvol judoën; hoe kan je dat aanbieden? door Engbert Flapper (docent judo CALO Windesheim en judoleraar van Judo Zwolle) en Pauline Fellinger (docent PMT CALO Windesheim en therapeut van Praktijk Fellinger).
  • ‘Naschools sportaanbod’ (NASPA) door Marijke de Groot (docent CALO Windesheim).
  • Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs door Christa Rietberg en Marjolijn Kelderman-Poppen (beide zijn docent CALO Windesheim en vakleerkracht in het SBO).
  • Lekker dansen in het onderwijs! door Veronique Moerdijk (docent B&M CALO Windesheim).
  • De onderwijsagenda Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl door Miriam Appelman, (onderwijsadviseur bij de KVLO en projectleider sport, bewegen en gezonde leefstijl bij de VO-raad).
  • Beïnvloeding van gedrag en het vergroten van veiligheid in de school; een Klasse(n)spel door Roel van Beusekom (docent bewegingsonderwijs, Psycho Motorisch Therapeut en docent CALO Windesheim) en Ivo Dokman (docent bewegingsonderwijs en docent projectmanagement op CALO Windesheim).
  • Leerlingvolgsysteem: praktisch en hanteerbaar door vakgroep bewegingsonderwijs Lelystad door Micha de Kromme (vakleerkracht bewegingsonderwijs basis onderwijs op een brede school); Edo Oosting (vakleerkracht bewegingsonderwijs speciaal basis onderwijs), Simone de Vries (coördinator bewegingsonderwijs, tevens expert vakleerkracht bewegingsonderwijs onderwijsagenda SBGL (Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl)).
  • Positive Behavior Support door Lourens van der Leij (projectmanager expertisecentrum PBIS Windesheim).
  • Didactisch ontwerpen door Karel Verweij.
Literatuurverwijzing: (2013). Studiedag basisonderwijs Zwolle 6 november 2013: presentaties.

Omschrijving