Spring naar content
Terug naar de kennisbank

To tailor or not to tailor? (2016)

een onderzoek naar de invloed van tailoring op de attitude van de Nederlandse bevolking ten opzichte van sporten

Auteur(s): Naomi de Lange

In dit onderzoek wordt onderzocht of tailoring ingezet kan worden om de attitude van de Nederlandse bevolking ten opzichte van sporten positiever te maken. Ook is hierbij onderzocht of gepercipieerde persoonlijke relevantie van een getailord bericht een mediërende functie heeft tussen tailoring en de attitude ten opzichte van sporten. Tegenwoordig worden veel onderzoeken gedaan naar de werking van tailoring op binnen de gezondheidscommunicatie. Echter is er nooit eerder onderzoek gedaan naar tailoring in combinatie met sport. En dat terwijl het percentage van niet-sportende Nederlanders nog erg hoog is. Er is daarom een experiment uitgevoerd met een online survey (N= 294) onder de Nederlandse bevolking van 18 tot en met 55 jaar. Uit de resultaten blijkt dat tailoring ervoor kan zorgen dat sportgerelateerde boodschappen, persoonlijk relevant zijn. De attitude ten opzichte van sporten is positiever als mensen een getailorde boodschap te zien krijgen, dan wanneer zij een niet-getailorde boodschap te zien krijgen. Dit is deels te verklaren door de waargenomen persoonlijke relevantie. Deze variabele heeft namelijk een partiële mediërende functie tussen tailoring en de attitude ten opzichte van sport.

Literatuurverwijzing: Lange, N. de (2016). To tailor or not to tailor?: een onderzoek naar de invloed van tailoring op de attitude van de Nederlandse bevolking ten opzichte van sporten. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving